יום רביעי, מרץ 23, 2016

יאללה לתבוע את פייס על הפרת זכויות יוצרים:P

זוכרים שדיברתי על כמה גרוע רעיון תוכניות האפס ?

אותם מערכות שלאט לאט נוגסות באינטרנט שלנו , מה שמאפשר לספקים לתעדך מוצר אחד על אחר ולהזיז תנועת משתמשים לכיוון מסויים.

אז מתברר שאולי תבוא הישועה מכל מני טרולים שיבינו שבמקום לתקוף מוצרי קוד פתוח עדיף לתקוף את פייסבוק על הפרת זכויות יוצרים. יאפ נכון להיום יש טענה כי פייסבוק מפיצה חומר מפר זכויות יוצרים.

הסיפור עם Azer Koçulu פשוט, חברת צד שלישי החליטה לשחק אותה חזקים ולטעון כי להם זכויות יוצרים על שם המוצר תקפו אותו ואם אני מבין נכון טענו על בעלות על עבודתו. מה שהוא עושה וכל הכבוד לו על זה הוא למשוך את הפרוייקטים שלו מ npm.

האם לדעתי לאנשי npm יש מה לעשות נגד זה ? לפי דעתי הלא מלומדת (ומה אני כבר מבין בחוק ומשפט)  הם עזרו לביצוע משהוא לא בדיוק כשר (יש חברה שקיבלה לידיה שליטה לאחר שנטען שמי מטעמה של החברה איים)  - מגיע לנוד לחטוף סטירה עצבנית ולכל מי שמשתמש ב node  לחשוב טוב טוב אם כדאי לפרסם שם מוצרי קוד פתוח או תוכנה חופשית.

גם אם התוכנה היא חופשית זה לא מאפשר לצד שלישי לטעון לבעלות על הזכויות כאשר משתמשים בזה ומפיצים את זה, מה שבאופן לא מפתיע קורה ע"י כל מני אירגונים שקשורים חוק ומשפט:

מישהוא בונה מערכת שמשתמש במודולי JS בעלי רישיון שימוש כפול (GPL ו MIT לדוגמה) , ואז האתר רושם משהוא בסגנון
כל הזכויות שמורות לחברת ACME
שזה אולי חוקי אבל לדעתי מסריח - אני לא ממש מבין בעריכת דין אבל מניח שחברה בע"מ שעוסקת חוק ומשפט לא תשקר במצח נחושה על האתר שלהם.

אני הייתי מצפה לראות משהוא בסגנון של :

חלק מהזכויות שמורות לחברת ACME

אני יודע , שזה נשמע הזויי שחברה שעוסקת בחוק ומשפט תרשום שכל הזכויות שמורות לה כשהיא מפיצה קוד GPLי של אדם שלישי (קובץ JS טעון בדף) - אבל אני ממליץ לקרוא החביב לעשות טיול בין חברות שונות שעוסקות בתחום ולהתחיל לצחוק - למה לצחוק ? כי לדעתי אין מה לעשות עם זה  - וכן יש אפילו אתרים שעוסקים בזכויות יוצרים שיש בהם את זה. וזה חוץ מהעובדה הקטנה  שהאתר פאקינג בנויי על תוכנה חופשית.

פה יש הסבר על איך צריך להתנהג עם קוד GPLי באתר שלך , אבל לצערי אין התייחסות לנושא הקרדטים.

על איזה דברים אני מדבר למשל ? על מודולים של jQuery על dynamicdrive , על קוד שרשום בו Adobe systems ועוד דברים מהסגנון הזה.

מה שאני הצגתי בחלק השני אפשר לראות כאשר אנחנו עובדים עם מיפוי שם אנחנו נותנים קרדיט לגורמים מהם לקחנו קוד או מדיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה