יום שני, מרץ 21, 2016

על מותו של רעיון

במשך קרוב לעשור אם רצית לשלוט על התקשורת שלך פשוט השתמשת בתוכנה חופשית על הנתב/ מודם.
לצערי בעקבות החלטת אירגון התקינה (FFC) הפעולה מתחילה להיות קשה מנשוא.


הקדמה -
במהלך 2014 FFC  החליט כי הוא אוסר שמודם או נתב יוכלו להשלט ע"י המשתמש ( התקנה של תוכנה שהיא לא בגרסת התוכנה המיועדת לארה"ב) הם אף התייחסו מפורשות לddwrt תחת  השאלות שקשורות ל Third-Party Access - Contro :

What prevents third parties from loading non - US versions of the softwar e/firmware on the device? Describe in detail how the device is protected from “flashing” and the installation of third - party firmware such as DD-WRT.
התוצאה המיידית - איסור להתקנת גירסה חופשית.

החל מגירסה 12.10.2013 ב TP-Link לא ניתן יותר לעבור לתוכנה חופשית , בגרסאות חומרה אחרות של TP-Link (מה שימכר החל מהרבעון השני של 2016) זה יגיע כברירת מחדל (מותקן מראש).


למה זה חשוב למשתמש הפשוט ?


לדוגמה אני לא מעוניין לשלם מחיר מופקע לבזק או לחברה אחרת לציוד מסורס (אין לי דרך אחרת לתאר חלק מהציוד שניתן ללקוח), אם אני מכניס נתב או מודם  הבייתה אני מצפה שאני אוכל לבצע דברים פשוטים כמו להתקין את התוכנות שאני אוהב או את ה VPN שאני משתמש בו.

הבעייה חמורה שבעתיים בגלל שציוד שנועד לעבודה ב ארה"ב הוא לא בדיוק ציוד שניתן לסמוך עליו שיעבוד עם הקפריזות של הספקים המקומיים והחוק המקומי. כל נתב מיובא חשוד במכלה הזאת עכשיו (גם אם אתה רוכש את הנתב שלא באה"ב היבואן יכול להביא את הגירסה האמריקאית).

היום אם אני יותר ממשתמש שאוהב לתרום כסף לחברת התשתית אני אוהב להיות בעל יכולת הגדרה וניתוק של כל מני מזיקים (דוגמת TR069) , אני אוהב תוכנות צד שלישי שהם תוכנות קוד פתוח , אני רוצה שהנתב שלי יאפשר לי לבחור באיזה FW ואיך להגדיר אותו (תתפלאו כמה נתבים מונעים ממך את היכולת לשנות הגדרות חומת האש).



למה אני מתעורר עכשיו ? כי לפי פרסומים זרים אחד מספקי התשתית מפסיק לעבוד עם ADSL2 ו ADSL2+ ועובר ישירות  ל  G.993.5 (מה שבתורו דורש ממני החלפת ציוד) - אני מנחש שזה נועד לנגוס בטכנולגיות הסיבים (חברת unlimited). השיטה מאפשר להשתמש בקווים "מהירים" על אותה התשתית למשתמש הקצה אבל החלפה של הציוד עד לשם.

יש שמועה שזה גם לא סופי אלא המטרה להגיע לאחר מכן ל G.Fast

לידידי ששואלים למה לא החלפתי ציוד לפני כן , התשובה פשוטה - זה פשוט לא עבד (ואני אהיה מופתע אם עכשיו זה עובד).

קו 100 כשיש שימוש ב ווקטורינג עובד תאורטית כ 400 מטר לרכזת וקו 40 יכול לעובד עד כ 1000 מטר  - יש הרבה ברי מזל שהתשתית שלהם באמת סיפקה קווים של 100 ו 40 במקומות שלהם .

קווי VDSL2 (אל תתפסו אותי במילה) מאפשרים עבודה של 30-50 במרחק של עד 400 מטר .

כל הדברים הם אם קווי הנחושות במצב טוב ולא נמצאים בשליטה של גורם זר (יש עוד חברה שעובדת על אותם החוטים) ואין הפרעות. יהיו חברות שימכרו לכם שיש לכם בעייה במודם או שצריך לשדרג למודם אחר כאשר הבעיה היא פיזית בתשתית.

יש כאלה שיצעקו אבל אני משלם על 100 ומקבל 100, בדר"כ אני עונה אשריך אבל אם אפשר תעשה ניסויי ותנסה לחזיק כמה סשנים של RDP ותנסה לעבוד - ניתוקים ? בעיות העלאה ? מברוק על זה אתה משלם. אני צריך את האינטרנט שלי לא למשחקים או לצפייה (איפה שמהירות מינימלית של 0.1 מסל"ש זה "בסדר" ) אני צריך את זה לסקייפ ו RDP ו webdav  כל אלה דורשים גם מהירות העלאה נורמלית.




אז מה אמורים לעשות אנשים שרוצים לקבל נתב שעובד כמו שצריך ? להתקין beagle board עם התקן אלחוט או אולי pi עם shield מסויים ? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה