יום שישי, אפריל 30, 2010

מסרים מיידים בחברה ו VoIP

אם יש משהוא שאני ממש לא מבין זה מדוע חברות רוצות לתת את המידע העיסקי שלהם בכוח למתחרות. הפעם אני לא מדבר על שמירה בענן (עדיין לא קיבלתי תגובות על המצגת שלי), אלה על שימוש בפתרונות הדוא"ל והIM של חברות גדולות. זה לא שחברות IM שומרות את הנתונים (facebook לדוגמה) זה גם העובדה שאתם מוצאים את כל המידע העיסקי שלכם החוצה. וכמובן יש את נושא הרישוי של התוכנה (מי כבר קורא את ההסכם השימוש במסנגר ?).

המצב הקיים בהרבה מקומות הוא :
שימוש בskype לשיחות בין העובדים עם הם במדינות שונות.
שימוש msn לשיחות טקסטואליות.

הבעיה - גם אתם מרשים לחברה חיצונית לעשות מה שרוצים עם המידע שעובר (חלק מהחוזה בmsn messanger), גם למחור למתחרים. גם אתם מוגבלים ללקוח (חומרה) כזה או אחר( skype) כי מדובר בפרוטוקול סגור. בקיצור אתם נהנים מגן סגור.

פתרון - מעבר לשימוש במקום שלא מגביל אותכם ואחזקה של הפתרון ברמה האירגונית.

דרך -

אחד מפתרונות הIM הארגוניים שאני מכיר היינו שימוש בשרתי Jabber , בשונה משירותים אחרים עבודה עם XMPP (וכך גם עם SIMPLE ו SIP) מאפשרת חיבור פשוט לרשתות בין לאומיות. יותר מזה צריך באמת להתאמץ בשביל למנוע את יכולת העבודה עם הרשתות הבין לאומיות. וכך בהשקעה של חצי שעה ניתן להרים שרת פנימי שלא ממש דורש צורך אצל אנשי הIT . כל העובדים יהיו מחוברים אחד לשני. והכי חשוב המידע נשאר אצל החברה ולא בחוץ. אם כן איך עושים את זה.

אני בחרתי בשרת ejabberd סתם כי אפשר יש עוד הרבה אפשרויות. העיקר שזה יאפשר התחברות לשרתים מרוחקים.
לאחר הגדרת השרת כל לקוח בחברה מקבל חשבון משתמש (למשל לפי כתובות המייל שלו). וכך יוצא שכל משתמש בחברה יש לו מזהה יחודי שהוא יכול לדבר איתו גם בתוך החברה וגם מחוצה לה.

אם נגדיר את הדומיין של בצורה טובה, נוכל גם להגדיר את שם המשתמש ברשת הvoip של החברה והעובד ידע על דבר אחד:
foo@bar.com אותה הכתובת גם לIM גם לשיחות וגם לכל דבר אחר.

לאחר מכן אני אישית ממליץ להרים מערכת SIP שתבצע גם peering . הסיבה - ככה לא תהיה נעילה לספק כזה או אחר של חומרה ותוכנה לשימוש. בשימוש בasterisk עבור ניהול תיבות התא הקולי מקבלים פתרון voip לכל הצרכים של הארגון.
אני אישית לא רואה צורך מיידי של חברה להעביר אפשרות של PSTN ל SIP (כי זה דורש קניית חומרה נוספת) אבל הוספה של תוסף זה יהיה נקודה חשובה לחברה.

כלומר ישנם מספר רב של תוכנות שנותנות פיתרון להכול אבל בכך גם נועלות אותך להשתמש בפתרונות שלה. לכן מכונות openser שמחוברת לsipbroker תספק לארגון גם פתרון להחזקת השיחה בדומיין של החברה וגם אפשרות של הצפנה:

בגלל צורת התעבורה eavesdropping (ציטוט) הוא פעולה פשוטה ביותר, וארגון תמיד רוצה להגן על עצמו מזליגת מידע החוצה. קיימות מספר פתרונות שדורשים התקנה של תוכנה נוספת או הגדרה מיוחדת אצל המשתמש , אבל בתחום הארגוני שימוש במערכות VPN הוא כבר נושא רגיל וככך ללקוח יש אפשרות לבצע שיחות פנים אירגוניות בעלות הרגשה של אבטחת נתונים.

ברגע שאירגון / חברה עוברת לשימוש במערכות peerring היא למעשה מקבלת טרמינציה ללא עלות (במקומות מסויימים אפילו לשיחות לlandline וmobile): ברגע שמבצעים הזדהות אירגונית כלפי אחד מספריות הpeering בין לאומיות אתם מתחייבים לספק התחברות מבחוץ ומקבלים איפשור להוציא שיחות החוצה. הנושא איננו חינם לחלוטין (אתם משלמים על רוחב הפס), וגם לכל ספק יש את ה"חוקים" שלו. אבל בגדול יש לכם פתח להוציא שיחה למדינה שאין לכם שירות עבורם.

מפה גם שרות הלקוחות של החברה מתחיל להרוויח - כי הלקוחות של הבחרה כבר לא חייבים לשלם על השיחה כשהם מתקשרים. הם פשוט יכולים להתקשר מרשת VoIP אחרת (לדוגמה opensips.org) לחברה שלכם (bar.com) ללא עלות.
וגם נושא הIT מרוויח - פחות כאב ראש מבחינת הגדרות טרמינציה.

בנושא זה הפתיע אותי שחברות שמבצעות טרמינציה בין לאומית לא מחוברת למערכות בצורה רשמית (אני לא יודע אם החברה מחוברת אבל בצורה רשמית הם לא מופיעים ברשימה של הספקים).

כל הפתרונות שנתתי הינן פתרונות קוד פתוח (וקיים מספר רב של חברות הנותנות תמיכה בתשלום למי שצריך) :

ejjabered
opensips
openser
asterisk

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה