יום שני, מרץ 08, 2010

למה DRM ?! אני ממש לא אוהב נז"ק ניהול זכויות דיגיטליות

נתחיל מזה שאני איש תוכנה , שמשתכר מכתיבת תוכנה. לפי האמונה שלי אדם שלא מכבד את חוזה , או לא מכבד כל הסכם אחר שהוא בוחר לחתום צריך להענש. כן אני מאמין שכל המעתיקי windows צריכים לשלם והרבה ואם אפשר גם בהליכים פלילים ולא רק תהליך אזרחי. מהסיבה הפשוטה שהם בחרו לעשות הסכם עם החברה והם לא עומדים בחוזה. בדיוק מהסיבה הזאת אני לא מבין איך סטודנטים בוחרים להכנס לתוכנית עם apple בלי לקרוא את ההסכמים.

בשלושה חודשים זו הפעם השנייה שאני נתקל ברעיון שימוש בDRM . והפעם להגנה מהעתקת סרטים. הבעיה ?
מהניסיון שלי עוד לא הומצאה הדרך שבאמת מונעת העתקת תוכן וחברות שבחרו בDRM היו חוטפות הייטב לדוגמה סוני עם ניסיון התקנת "ההגנה". כל חברה שבחרה לייצר מנגנון DRM היתה פוגעת קודם כל בלקוחתיה המשלמים מהסיבה הפשוטה שמרבית הפתרונות לא עבדו כמו שצריך. וכמו שמישהוא חכם אמר פעם הצורך הוא אבי ההמצאה.וכך לקוחות משלמים היו מבצעים יותר פעולות (למשל אקטיויזטציה) בעוד הפיראטים היו עוברים להשתמש בתוכנות ללא הזיהוי. למעשה התוכנה ה"לא מאושרת" היתה בעלת שמישות גבוהה יותר. ומעניין שכאשר חברות הורידו את השימוש בניהול זכויות (חובות) דיגיטליות התחילו להרוויח (מישהוא בplanet.linux.org.il כתב על זה אבל אני לא מוצא את הפוסט המדובר).

אמנם אין לי ניסיון רב בתחום (DRM) אבל עד כמה שאני יודע גישה זאת מעולם לא מנעה את העתקה אלא גרמה ליותר קושי למשתמשים הטובים.

מה שמלמדים (נהוג ) הוא :

-) שימוש במערכות זיהוי מרחוק בן אם ע"י חומרה או ע"י הזדהות מול שרת. הבעיה ? תמיד יהיו צרות בן עם ע"י פריצה של המערכת ב24 שעות. ובין עם נפילת שרתי ההזדהות.
הבעיה בגישה זו שיש תלות מעוד גדולה באמצעי הזיהוי. וכבר היו יותר מפעם אחת ששרתי חברה נפלו , או זיהו בצורה שגוייה.

-) שימוש במערכות דחיסה של האפליקציה לתוך מכונה וירטואלית (עשיית חיים קשים למי שמנסה לכתוב crack למשחק).
מה שלמעשה עושים מייצרים מערכת שמתפעלת bytecode. הבעיה זה שכמעט ולא ניתן לבצע לזה debug (זה נועד להקשות disassemble).

-) שימוש בבדיקה על מקטע הcode בזיכרון.
-) שימוש בפרוטוקול קנייני (שאף אחד לא יודע עליו) - בצורה כזאת אתה מפיל על עצמך את הצורך לספק עידכון לכל מערכת הפעלה / הפצה ולא יודע מה.

- ) שימוש בזיהוי מוצר למשתמש ספציפי.

הבעיה היא ששימוש בDRM לא מונע העתקה (הצורך המקורי) לדוגמה אם יש טקסט שאני רוצה להעתיק לא חייבים לפרוץ את התוכנה. מספיק להעתיק את מה שמוצג למשתמש (והחברה הראשונה שתנסה להשתלת על ההצגה תחטוף כמו גדולה), להפעיל OCR וזהוא נגמר (*). אבל איזה כאב ראש אנחנו עושים ללקוחות שלנו ?. למעשה בדוגמת הסרט מה שיתבצע בסופו של דבר זה הקלטת מקטע מסך. במילים אחרות כל הבלאגן שהשקעתם היה לחינם.

רציתי לספר על הדוגמה מקורס בטיחות תוכנה אולם המרצה לא אישר (או אסר לצורך העניין) את פירסום הדוגמה.

חברה שמספקת הצגת סרטים (לדעתי) לא צריכה להתעסק עם סוגי הנגנים אלא לתת את מה שהצרכנים רוכשים:
שידורי צפיה - אני בתור משתמש קצה ממש לא מעוניין לחפש את הגרסה המדוייקת של הנגן שהבחרה בחרה.
אם אני משלם על תעבורת וידאו אני מצפה לקבל תעבורת וידאו (ולא עוד אפליקציה חצי עובדת רק עבור WinXp). אני אפילו לא מבקש שהתוכנה תהיה חופשית או פתוחה. רק שניתן יהיה להשתמש כמו שצריך במוצר (סרט) ולא במרצנדייז מסביב.

כאשר אני רוכש משחק אני מצפה לקבל אפשרות לשחק זהוא לא יותר ולא פחות , הייתי מעדיף שזה יוכל לעבוד על כל ההפצות התוכנה (Debian , Gentoo , Arch וכו') ולא רק עבור הפצה מגירסה מסויימת (WinXp sp3 ). אבל אני לא ארכוש עוד מוצר שלא עובד בגלל שהגנה מפני העתקה כושלת , מה לעשות על באגים משלמים. אני לא מדבר רק עלי כלקוח אלא כעל לקוח ממוצע.

* בהנחה שלא הצלחנו לשלוף את הנתונים.

סורי שהפוסט קצר - עד שאריה לא יאשר את הדוגמה אני לא כותב את הסקירה שלי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה