יום שבת, ינואר 23, 2010

איך לומדים ? (או איך אני לומד)

אחד הדברים הקשים בלימודי הנדסה הוא התארגנות עצמית למידה לאחר ההרצאות והתרגולים. לכן רבים וטובים דוחים את ההרצאות ליום "המחורת" שכמובן תמיד נדחה. פסוט זה להסביר את חלק מהטכניקות שלי (מה שנקרא נכתב בדם).

יחס הלימוד העצמי כמו שלמדתי (וגם נאמר לי) הוא 1:2 על כל שעת הרצאה יש שני שעות לימוד תאורתית. ועל כל שעת תרגול יש שעת תרגול עצמי.
נושא חשוב הוא להכין מערכת עצמית של שעות מוגדרות בהנתן כל האילוצים. לדוגמה אצלי:
אני עובד א - ה מ 8 עד 18. לא כולל שישי שבת.

לא ניתן לקבוע שעת למידה בשעתיים הראשונות לאחר סיום העבודה - אחרי יום שלם של כתיבת קוד העיינים והריכוז הם לא בכושר הטוב ביותר. לכן קביעת לימוד עצמי לא יכולה להיות עד השעה 20. נושא חשוב שצריך לשים לב אליו הוא מה עושים בשעות המנוחה למוח. אמנם הרצאות TED הם מהנות ומהוות תחליף מצויין לערוצי הטלוויזיה, ואין כמו איזה משחק רשת מעניין בשביל לשרוף קצת זמן אבל יש בזה בעייה מאוד גדולה. הריכוז ילך וגם הכוח שלכם ללמוד. די קשה לעשות את הסויטץ לאחר צפייה באיזה סרטון מעניין או סתם מקור להרחבת הידע בגרפיקה. אז מה כן הייתי ממליץ לעשות בשעה אחרי שהגענו מהעבודה (ברגל בשביל קצת ספורט) ? ארוחה קטנה (פירות) לא דברים כבדים. קצת מוזיקה לנשמה רק בלי קפה !.

אני אוהב לחלק את הלימוד למספר מצבים לימוד לבחינה ולימוד להרצאה.
בעוד לימוד להרצאה נועד להכין אותך להרצאה הבאה לימוד לבחינה הוא יכולת לבצע פתרון בבחינה עצמה.

בלימוד להרצאה :

שליש מהזמן לעבור על התאוריה שנלמדה בהרצאה.
שני שליש תרגול וחזרה של מימוש הנושא הנלמד.

נקודה חשובה זה מסוגל לענות מה אומרת כל מילה ומאיפה היא מגיע בהרצאה - לדוגמה נאמר Treap :

It is a Cartesian tree[3] in which each key is given a (randomly chosen) numeric priority. As with any binary search tree, the inorder traversal order of the nodes is the same as the sorted order of the keys. The structure of the tree is determined by the requirement that it be heap-ordered: that is, the priority number for any non-root node must be greater than or equal to the priority of its parent. Thus, as with Cartesian trees more generally, the root node is the minimum-priority node, and its left and right subtrees are formed in the same manner from the subsequences of the sorted order to the left and right of that node.



אבל האם אתה מסוגל להסביר כל מושג ? מה זה עץ (הגדרה) ומה זה heap ומה זה עץ קרטזי ? מה זה מעבר inorder וכן הלאה. ללא יכולת להסביר כל אחד מהמושגים אתה לא שונה מתוקי שלומד בע"פ את ההגדרות. אתה אמור להבין את ההגדרה ולא לזכור בע"פ (וכן לימוד בע"פ של כל ההגדרות זה לא הפתרון אלא ההבנה שלהם).

בלימוד לבחינה:

בחירת נושא - קריאת החומר התאורתי בנושא זה. ופתירת כל התרגילים שיש בספר בנושא זה ובבחינות. פשוט לפתור כל מה שיש. כמו שמרצה מסויים אמר לנו - אני לא משנה את מבנה הבחינה ולפעמים גם את השאלות ב 7 שנים האחרונות אבל אני עדיין רואה שזה לא משנה והשאלות מספיק קשות להכשיל אותכם.

הלימודים שלי (ותודה לאל ) הם נושא דידקטי כך שיש המון אלגוריתמים ודברים שנגזרים לדעת (קצת קשה ללמוד תיכנון ליניארי בלי לדעת חדו"א 1 וקצת קשה ללמוד גרפיקה בלי ללמוד קצת אלגברה ליניארית (קורסים של שנה א)).
אחד הדברים היפים בנושא של אלגוריתמים היא היכולת להפוך אותם לתמונה - כלומר כל אלגוריתם (שאני נתקלתי בו עדיין) ניתן לתאר בתמונה. את התופעה הזאת טוב לראות בקורסי חשמל שם אנשים משתמשים בכלל יד ימין שמאל ומה לא בשביל להזכר את המצב של יחס הכוחות לשדות וכן הלאה. אם ניקח כל אלגוריתם שאנו לומדים ונצייר אותו על "דף נוסחאות".
לאחר מכן כל פעם שנעבוד בפתירה של התרגיל נשתשמש בדף הנוסחאות או ננסה להזכר בציור. הציור צריך להיות פשוט ובו כל צורה גאומטרית בעלת משמעות. לדוגמה ציור של כובע כזה או אחר יוכל לתת זיכרון טוב יותר של מה היא הצורה המתאימה בכל נושא.

דף נוסחאות:

בניית דף הנוסחאות צריכה להתבצע ביד ולא ע"י מחשב (כך אצלי לפחות) בגלל שהשקעה להזכר בחומר וללמוד גבוהה יותר בכתיבה פיזית מאשר הקלדה (בנקודה מסויימת אתה מגיעה למהירות הקלדה כמו דיבור כך שכמעט ואין לימוד ). יש להשתמש במספר צבעים שונים אבל להמנע מיצרת רעש של צבעים. בצד לרשום איזה צבע איזה נושא. אמנם מדובר בחיפוש כפול אבל אנו מייצרים מעין טבלת חיפוש בשביל עצמנו.

מנוחה:

יחסית קל לשבת ולייצר את כל העבודה במקשה אחת צריך לבצע הפסקה כל זמן מה. אני ראיתי שאני צריך הפסקה אחרי 70 דקות. אחרי זה קשה לקלוט ואני מוצא את עצמי לומד בכוח. לימוד הוא אימון בדיוק כמו שבאימון כוח אנו נותנים לגוף לנוח בין לבין בשביל לבנות את השריר כך גם פה. טכניקה חשובה היא קריאת מספר הערות לפני השינה (לי אישית זה עוזר) כן יוצא לפעמים שאתה חולם שאתה לומד אבל בבוקר פתאום זוכרים המון חומר.

למי שיש הארות הערות ומה לא אשמח..

2 comments:

  1. לגבי דפי הנוסחאות.
    מה שאני עושה הוא שבמהלך היום אני כותב את הנוסחאות על דף נוסחאות, ובסוף היום אני מעביר את הנוסחאות שכתובות בעט לתוך המחשב.

    זה יוצר דף הרבה יותר מסודר.
    וזה גם מאפשר לי אחרי זה להפיץ אותו לאחרים ולשפר אותו מביקורות.

    יש לי גם לאחר מכן מסד גדול של דפי נוסחאות שעוזרים לי במהלך התואר (אני שולף אות כל הזמן).

    (וכן. אני כותב את זה במקום ללמוד רגע זה, איך בכלל מצאת זמן לכתוב פוסט!?)

    השבמחק
  2. מה אני אגיד לך שרפתי קצת זמן ... :D. דרך אגב פשוט שפחתי מספר מחשבות (פוסט שכרגיל נכתב במכה אחת .. )

    השבמחק