יום שלישי, דצמבר 15, 2009

האם צריך לעזור לתוכנה שאינה חופשית ?!

בדומה לדעה של RMS בנושא של פירסום כתבות על תכונה לא חופשית בפלאנטה של גנו , דעתי כי לא צריכה להתבצע שום השפעה אקדמית בעבור כלים קניינים. כן אני יודע matlab הינה מוצר מדהים וטוב אבל עדיין נוצר קיבעון מחשבתי על פתרון זה או אחר.

כך היה היום שבמהלך הרצאה הוצעה פתרון הXNA כפלטפורמה לפיתוח משחקים (בשונה מOgre או UT ) ונאמר המשפט המקולל אבל זה חינמי. דעתי פשוטה בנושא - אין דבר כזה חינמי יש רישיון שימוש ואם זה לא חופשי אז אין שום סיבה לפרסם את זה (אלה עם אתה מרוויח מזה כסף). הרי בנקודה הסופית למה לפרסם מוצר של חברה מסויימת שאומרת לך שמצד אחד אנחנו לא נוגעים לך בזכויות אבל שומרים על הזכות שלנו להפיץ לשנות את המידע. סליחה ?! אבל שכחתי שאני נותן לכם קוד תחת רישיון MIT. אם כל הכבוד לחברה זו או אחרת אין שום סיבה שמהלך הלימודים האקדמים בכלל יועלו מערכות סגורות.

באם רואים עצם הבחירה במוצר זה או אחר פוגעת בחופש האקדמי של המרצה (לא ממש יכול ללמד את האנשים לחשוב ולא להיות פקידי תוכנה) וגם את החופש האקדמי של הסטודנט (ננעל על מערכת מסויימת). יותר מזה יש מגוון רחב של מרצים שאין להם שמץ של מושג ברישיונות תוכנה. יותר מפעם מצאתי את עצמי מתווכח עם מרצים בתוענה כי שום סיבה שהדוגמה תינתן , או אף נדרש להגיש עבודה בפורמט של תוכנה מסויימת (ובמיוחד כאלה שבצורה מכוונת מנסות לשבור תקנים ולגרום למידע שגויי).

ולתשובה שאין מוצר שבאמת מספק את הצורך זה פשוט לא נכון. אם תגדיר את הצורך שלך ניתן למצוא או לכתוב מוצר. במקרה הצורך ניתן להשתמש בסטודנטים אחרים (אני לא זוכר יש מישהוא שכתב בנושא numpy בלינגמגזין). אבל עד שלא מוגדר צורך אמיתי לא ממש ניתן להגיד כי אין פתרון חופשי לבעייה.

והנה אני סטודנט בשנה ג-ד בהנדסת תוכנה שפרט לקורס אחד לא נדרש להשתמש ב VS (בקורס מסויים נדרשנו לשלוח אפליקציה ב C# עם קבצי sln (פרוייקטי VS) ולא ידעתי את הסינטקס של VS2005 ). ואולי אני לא יודע ATL ו MFC ברמה מספיק גבוהה אבל גוגל חברי (יותר נכון apt) והזמן שיקח לי ללמוד משהוא חדש איננו כו גבוהה.

מהסיבה הזאת אנו מוצאים את עצמנו שוב ושוב מול פקידי ומנהלי פקידי תוכנה. וכן מהנדס שעובד רק במערכות RAD ואיננו בעל יכולות לפתח מוצר זהה מאפס הוא לא יותר מאשר פקיד שלימדו אותו מספר דברים. אז כן אני מסכים שאינני אדם כו מוכשר כמו מהנדסי הפקידים, וכן נשאלתי לפתור משוואת פורייה שלא ידעתי לפתור בראיון עבודה (בדיעבד משהוא פשוט) אולם אני עדיין יכול לבצע את העבודה שלי ללא צורך בכלי ספציפי. אולי אעבוד טיפה יותר לאט אבל אני לא נעול על כלי זה או אחר. ואין על עורך טקסט בשביל לכתוב קוד.

יחי VIM , M ודומיהם !

תגובה 1:

  1. יש בעיה. הרבה אנשים חושבים שזה טוב שMySQL הולכת להיבלע ב Oracle כי היא לא באמת חופשית (וזה בלי לדבר על הבעייתיות שלה).

    יש כאלו שאומרים שכל דבר שהוא לא ברוח של BSD/MIT הוא לא חופשי באמת.

    אני באמת לא אוהב טכנולוגיות שדורשות סביבה בשביל להצליח לפתח בהם. זו הסיבה שאני בד"כ בוחר בטכנולוגיות שאפילו ed יכול לאפשר לי לתכנת בהם במקרה הרע, אבל יש שוק מסויים. אתה לא יכול להתנער ממנו לגמרי, אתה יכול רק לאט לאט לנסות להוביל אנשים אל כיוון אחר.

    השבמחק