יום שני, אוקטובר 05, 2009

בדיקת שמישות למכלול 3 (כמתבקש)

סמסטר חדש מתחיל וביחד עם הסמסטר גילינו שיש מערכת ניהול חדשה , מערכת בשם מכלול 3 של חברת ראשים.
ואז הגיע הרגע שממנו פחדו חלק מהסטודנטים תקופת היעוץ , מכיוון שאנו כבר שועלי קרבות ותיקים אנו יודעים שאין אפילו טעם לנסות להתחבר בשעה שעתיים הראשונות.
הסיבה נעוצה שמתקיימת התקפת DDOS על השרתים , או בשם אחר המון סטודנטים שרוצים להרשם.
כן כמו בכל שנה גם השנה היעוץ היה בעייתי בלשון המעטה.

שרתים שלא עונים בכלל (לא מצליחים אפילו לעבור handshake ) ושגיאות ריצה שאינני יודע מי האשם ,
קוד בעייתי או בעיית אחזקה.
מכיוון שלקחתי יום חופשי נשארתי במעבדות עד שהצלחתי לבצע רישום לקורסים החשובים ומי שניסה מהרשת החיצונית ...
די מהר ויתרנו והתחלנו להשתמש בתסריטי פרל (כשהגענו לבית) שניכתבו ע"י עבדיכם הנאמן בשנה הקודמת.
לא שהמודלים התאימו למערכת החדשה. פשוט שכחו לכבות את המערכת הישנה והצלחנו לעבוד בצורה ישירה מול המערכת הישנה.

אחרי שתקופת היעוץ נגמרה ולמדנו מספיק על איך מערכת היעוץ כתובה הגיעה הזמן שאפשר באמת לבדוק לעבוד עם האתר.
כבר במהלך היעוץ גילינו שמחכה לנו "ידידות נפלאה" עם המערכת שבשונה ממערכות קודמות אף לא כתובה עם VB בצד לקוח.
אפילו יש שימוש באובייקטים תיקניים , ואף נראה שנעשה ניסיון לבצע ולידציה לקוד.

אז דבר ראשון אני רוצה להגיד "תודה לאל" שהמתכנתים הבינו שצריך להתחיל לכתוב לפי התקן , ושלא רק IE6 קיים בעולם.
וזהו רמז עבה למערכות HighLearn.

הגישה למערכת נעשתה ע"י FF 3.0.14 ו konqueror 4.3.1 דפדפנים שמתמשים במנועים פופלארים (webkit ושל מוזילה) על גבי דביאן סקוייז (גירסת בדיקה).
למעשה זו היא הבדיקה הטובה ביותר מהסיבה הפשוטה כי רוב הסיכויים שהאתר פותח ע"י שימוש בערכות פיתוח של חברה מתחרה בלי לבדוק אם זה באמת עובד כמו שצריך "אם אצלי זה עובד בסדר אז כך גם אצל כולם".

כך נראה מסך הפתיחה בשני הדפדפנים (מצד ימין FF וקונקי בצד שמאל).









בבדיקה שעשיתי ב IE7 ראיתי כי כאשר יש שימוש בIE דף הכניסה ממורכז.
מכאן אנו רואים את התחלת הבעייה (שגיאות CSS) שנראה לאורך כל העבודה באתר.

לאחר שביצעתי התחברות רציתי לראות איך הוא מתנהג לנושא הsessionים.
זאת ביצאתי ע"י לחימה אחורה ואז קדימה, כביכול הפעולה היתה צריך או להתבצע בהצלחה או להודיע למשתמש שיתחבר שוב.
לא ממש הופתעתי לגלות כי הדבר מוביל לשגיאה הבאה :
:NullReferenceException









שגיאה זו מצטרפת להמון שגיאות אחרות שנתקלנו בהן ביעוץ (פארסינג , חוסר מקום , אין זיכרון וכו' ... ) אבל בשונה מהמצב שם פה ברור שמדובר במצב שהמתכנת לא בדק או איש QA שלא השקיע.

אינני יודע עם זה שיפור על המצב הקודם בו גם לא ידענו על התקלות (מה היתה הסיבה), פה לפחות מדובר על איזה שהוא מידע למה האתר נפל.

לאחר ביצוע התחברות נוסף התקבל הדך הבא :









ניתן לראות בבירור התחלה של בעיות CSS (טקסט עולה על תמונות) ומשהוא מוזר שכלל תיבות ההודעות ריקות.
לתומי חשבתי שזה המצב התקין (שאין הודעות וכו') רק מבט זריז במכונת WinXp עם IE7 הראה שלא כך הדבר והמידע קיים.
הקישורים הנבחרים גם כן לא עובדים (אין אפשרות לסגור לאחר פתיחה / להחליף בחירה) כמו כן הקישורים לא עובדים (קישורים שבורים) אבל יכול להיות שזה לא בעייה של המוצר אלה של האחזקה.

בהתחלה חשבתי שחוסר המילוי נעוץ בשגיאת Javascript או איזה שהוא קוד VB סורר שלא מעדכן נכון.
ראיתי שיש שיומש עז בAjax שזה יחסית יתרון על הגירסה הקודמת. ואז התחלתי לחפש מאיפה מתחילה הבעייה (שהמידע לא מוצג). אני מאמין שזה קשור לקשר בין טבלאות לdivים. אבל עצם העובדה שזה הוצג בערך בצורה זהה בשני מנועים שונים אני מאמין שהבעייה היא בקוד ולא בהצגת הדף. בדיקה בתוך הדף הראתה שהמידע קיים אך לא מוצג.

דבר זה הזכיר לי כי כנראה גם פה יש הזדמנות לתסריט greasemokey. או לאיזשהוא מודל פרל טוב שיפתור את הבעייות.
המשכתי הלאה לגליון ציונים ומערכת שעות מההרגל שזה לא יעבוד הופתעתי לטובה לגלות שאפשר לראות את מערכת השעות (שזה שיפור מאוד גדול).
עידכון הפרטים גם כן לא עבד (שוב פעם CSS לקוי) ושגיאה בJS , אבל עידכון הפרטים זה משהוא שאפשר לחיות איתו.
מהוא שאי אפשר לחיות איתו הוא כמות השגיאות במהלך היעוץ. והעובדה שצריך לקחת חצי יום חופש מהעבודה רק בשביל לבצע יעוץ ל 5 קורסים. וזה עוד לפני שאני מביע דעה על סידור המערכת עצמה - מה הבעיה עם לומדים שעתיים שעה חלון ואז לומדים עוד שלוש שעות ואז חלון של 4 שעות ועוד שעתיים שיעור ? .

כן אני יודע שפעם לפני שנים היו עושים יעוץ ידני , ואפשר להגיע למזכירות בבתור ולעשות יעוץ ידני אבל ...
אין שום סיבה שבעולם שזה יקרה. והפעם לא דובר על תוכנה שנכתבה לפני שנים , או משהוא מדובר בתוכנה יחסית חדשה.
אני לא יודע עם זה בעייה של המוצר שמתרסק ומודיע על זה שאין מספיק מקום בכונן , או חוטף null pointer exception על פעולת של רישום.
הנה כמה דברים שאנשים הדביקו :

Cannot find file /Michlol3/RadControls/Window/Skins/KeyIndex '700' does not exists!!!/CoreTemplates.xml.Please make sure it is there, or provide HTML code for the window templates using the MinimizeTemplate, AlertTemplate, ConfirmTemplate, PromptTemplate properties of RadWindowManager
"...

או

Server Error in '/Michlol3' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Could not load file or assembly 'Telerik.Web.UI' or one of its dependencies.
There is not enough space on the disk. (Exception from HRESULT: 0x80070070)

יש עוד אבל אין לי כוח לחפש ולהדביק.

אבל לי אישית זה מפריע.
מפריע לי שאני צריך לשבת שלוש שעות על מחשב במוסד (כי אי אפשר היה לבצע התחברות מהרשת החיצונית) והצורה היחדה שאני מוצא את עצמי מצבע רישום זה ע"י telnet - מכיוון שלא יכלתי להתבחר לאתר מהרשת החיצונית לא יכלתי לשהשתמש בפרל או curl כמו שעשיתי בעבר אז נאלצתי להשתמש בכלים פשוטים כמו telnet והגדרת בקשות ידניות (שימו לב שצריך שיהיה את לקוח הopenssl מותקן ). לפחות דבר אחד טוב יצא המיעוץ הזה:
הצלחתי לבדוק התנהגות של מכונה וירטואלית על מכונה מערכת עם הגבלות גישה - זה היה איטי ולא הצלחתי לצאת לרשת החיצונית. באסה.

אבל נעזוב את המירמור שלי מהמערכת הזאת. אני שואל כמה זמן יקח עד שאתרים יתחילו להכתב כמו שצריך. כמה זמן אני אשמע בשרות הלקוחות שמדובר באתר שתומך רק בIE6.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה