יום שני, יוני 15, 2009

Spammer homework

בפעם המי יודע כמה מתקשרים נציג של חברת סלקום דובר רוסית (כל פעם מישהוא אחר) ומנסה למכור לי מבצעים,
טוב בזמן האחרון יש לי לא מעט זמן פנוי ואני יכול להרשות לעצמי לבזבז על אנשי טלמרקטינג -
- (נו זה משעשע) אז החלתי לנסות ולדלות ממנה מידע על האופן שהיא קיבלה את הפרטים שלי.

מכיוון שמספר הטלפון שלי היה חסוי שנים רבות (גם שחיפוש פשוט ב144 לא מחזיר תוצאות ) והסיבה היחידה (שאני מניח) שהטלפון שלי יכל לדלוף קשורה לפוליטקאי מאוד מסויים שהעביר מאגר מידע (נחשו איזה) לחברת טלמרקטינג בשביל שיעזרו לו למצוא בוחרים.

לאחר שהנציגה (אולגה) הציגה את עצמה ניסיתי להוציא ממנה איך היא קיבלה את הפרטים שלי , מכיוון שאני לא מאמין לאיש שמתקשר אלי בטלפון ממספר חסוי התחלתי לחשוד.
היא התחילה לשאול אותי אם הייתי מעוניין לשמוע על המבצעים של סלקום אמרתי שכן אבל קודם כל אני רוצה להבין עם מי אני מדבר , היא התחילה להתחמק ולא הצלחתי להבין למה וניסתה להמשיך.
ניסיתי להוציא ממנה מידע פשוט שההייתי שמח לבדוק עם סלקום (אם היא כן עובדת של החברה או לא) איך שהתחלתי לשאול שאלות היא התחילה לנסות להחמק שזה נתון מעניין בפני עצמו.

כל ניסיונתי לקבל מידע כלשהוא בשביל שאוכל לוודא את זהותה כשלו היא סירבה לתת כל פרט מזהה (פרט לשמה ללא שם משפחתה).

השיחה לא זזה מהנקודה שדרשתי לקבל את המידע מהיכן הגיע המידע במהלכה גיליתי שקיימת רשימה של אנשים תושבי באר שבע (או שהיו תושבי באר שבע) עם חיתוך לשפות דיבור ואכלוסיה , נתון מעניין בפני עצמו שקיימת רשימה לפי חלוקה אתנית בחברה מסחרית (מישהוא אמר חוק מאגרי מידע ?) לפחות היו עושים בדק בית מריצים חיפוש ברשתות חברתיות משהוא , כך הנתונים היו יותר אמיתיים (וגורמים לי להאמין שמדובר במשהוא לגיטימי) לי אישית מתחיל להפריע שאדם מנסה ליצור קשר בצורה בלתי מאומתת (טוב נו יכול שהתרגלתי לנושא של web of trust) .

לי אישית מפריע שעובד של חברת סלקום (או אדם שטוען שהוא עובד) מתקשר אלי ומנסה ל"עניין" אותי בפרטים על מבצעים של חברת סלקום לדוברי רוסית וכאשר אני מבקש ממנו להזדהות הוא מסרב או ומתחמק.
לאחר מספר דקות של שיחה חששותי התאמתו כי מדובר בעובדת (או OS בחברה) מכיוון שהיא העלתה כי היא תשלח נציג עם כל הפרטים שלו (מספר עובד , שם משפחה ושם פרטי) שיוכל להראות כי הוא קשור לחברת סלקום ולבצע עסקאות.

מישהוא יוכל לשאול אז מה אכפת לך שמתקשרים אליך ?

הבעיה היא שהם השיגו את המידע בצורה (כנראה) בלתי חוקית (המאגר המודלף) פשוט כי הטלפון שלי לא מופיע בשום מקום , אני לא מנוי על שום עיסקאות (יחי הExtreme wifi) ובזמן האחרון אני חושב למה אני בכלל צריך טלפון סלולרי (צריך רק OpenMoko עם לקוח VoIP שמתחבר למרכזיה עם קו בזק/הוט וכן הלאה).

אז לא רק שהם השיגו נתונים בצורה מעניינת אני מקבל ספאם בפעם הלא יודע כמה אמרתי לנציגים בפעמים הקודמות שאני לא מעוניין אבל הם עדיין ממשיכים .. מעניין אם אפשר לתבוע אותם על זה כי הם לא מתייחסים כשאני אומר להם שאני לא רוצה.

יותר מזה אם לפני כן התעניינתי לעשות עסקים עם החברה הזו הרי שאכשיו אחשוב מספר פעמים עם יהיה לי קשר איתם.
למה ? קודם כל כי החברה מתעסקת עם ספאם אחרי זה כי עובד שלה מנסה ל"מרוח" אותי:

כאשר ניסיתי לשלוף מידע היא ניסתה ל"סבן" אותי בטענות על מרכזיות וטלפונים לאחר מספר רגעים קטעתי אותה
מכיוון שיש לי "קצת" ניסיון עם מערכות טלפוניה בעבודה כאיש תשתיות ולאחר מכן בפיתוח בנושאי VoIP אז יש לי קצת יותר ממושג כללי ואני יודע שכמישהוא שאין לו מושג מנסה לסבן אותי.

האם החברה הרוויחה משהוא מהטלפון הזה ? לא נראה לי :
הפסידו לקוח וקיבלו קצת PR גרוע .

הם (החברה) כנראה לא ממש עושים שיעורי בית (כשמנסים למכור לי משהוא לפחות תבינו מי אני) וכנראה החברה לא למדה שאנשים שעלו בשנות ה90 יותר חשדניים במיוחד לנציגים דוברי רוסית (כי היו המון הונאות).

עד כן הכול היה נגמר במספר דקות של מצב רוח ירוד אבל אז נזכרתי בחוק הביומטרי.
אם פרטים כמו פרטי אנשים (אני באמת לא יודע איזה מידע יש לפוליטיקאים) זולגים והפוליטיקאים מודים בפה מלה שהם העבירו את המידע (אולי שווה להקליט אותם ולשים בבלוג ?) בשביל "לעזור" למטרות של הבוחרים (אבל מעולם לא בחרתי בפולטיקאים אז איך בדיוק הוא מקשר אותי לבוחרים שלו?!).
נחשו מה יקרה בעוד מספר חודשים כאשר עוד חוקים בנושא הביומטרי יעברו האם נתחיל לקבל טלפונים של חברות ביטוח להצעות בביטוח לאנשים בקבוצות סיכון ? או אולי קופות החולים (שגם הן יוכלות לקבל את הנתונים כמו סלקום) לא יתנו או יקשו על אנשים לקבל טיפול (מישהוא זוכר את ניצולי השואה שלא מקבלים את מה שהם צריכים לקבל?!).
אם כבר כיום לחברות סלולר יש נתונים רחבים מה יהיה עוד מעט ? הם יהיה שירות היכן השכן שלך מבלה ?.
אני יודע שבשביל זה צריך לעשות שינוי בתוכנה של האנטנות אבל מה זה עוד קצת עבודה בשביל רווח ?.

נחזור לנושא של הסלולרי האם באמת יש צורך בו ? אני אישית יותר ויותר רואה כי מה שאני צריך יכול לתת לי מכשיר VoIP שיתחבר למרכזיה ביתית.
הרי בצורה הזאת חברות לא יציקו לי (כי אנשי הטלמרקטינג עוד לא למדו להשתמש ב Jabber ובלקוחות SIP אחרים).
טוב בעל OpenMoko ישאל איך מה מי מו ?

קודם כל יש להתקין את לקוח ה SIP החביב עליך במידה ואתה משתמש בדביאן על המכשיר (זה פשוט גאוני) אז פשוט לך לפי המדריך בויקי.
לאחר מכן להרים מרכזיה או שרת VoIP עם gateway לקו יבשתי.
מכיוון שרוב הזמן אתה נמצא במקומות שיש בהם WiFi אתה מסודר נשארת רק הבעיה מה קורה כאשר אין.
דורון בזמנו העלה את הנקודה של להפעיל ולכבות את המודם GSM כך שבעיית השיחה יכולה להפתר די בקלות לדוגמה פתרון דוגמת חייגן ברירת המחדל לVoIP וחיבור טוב יותר בן SIP לחייגן של הOpenMoko.

לא יודע אבל לאחר שיחות כאלה אני פשוט נדחף לעזוב או לא להכנס לשירותים עם החברות הללו אמנם זה סוג של אני מעניש את הכרטיסן והולך ברגל אבל לי אישית עדיף בלי הכרטיסן והאוטובוס שלו.

רק בשביל להשאיר לסלקום יכולת להגיב שלחתי את המכתב הבא :


שלום רב ,
מזה זמן מה אני מקבל טלפונים ובהם הצעות להצטרף למבצעים של חברת סלקום.
כאשר אני מנסה להבין מהיכן המידע שלי ומדוע החברה מתקשרת אלי שוב ושוב
למרות שביקשתי ממנה לא להתקשר לי בנושאי מבצעים אני מקבל תשובות מתחמקות.


בכל הפעמים שהתקשרו אלי לנציגים היה מידע שאינני מבין איך הם קיבלו אותו
(מספר הטלפון שלי היה חסוי וכמו כן הפרטים שאותם היה לנציגים) כמו כן
הטלפונים נעשו בלא ידיע לאיזו חברה אני שייך והציאו לי לעבור לחברת סלקום.


אני מעוניין לדעת מהיכן התקבלו הפרטים שלי ומדוע אני מקבל את שיחות הטלפון
הלא רצויות הללו.
כמו כן פירסמתי פוסט בבלוג שלי בנושא בו מפורסם המכתב הזה ועוד מידע רלוונטי :


http://myrtfm.blogspot.com/2009/06/spammer-homework.html

ברגע שתיתקבל תגובה אפרסם אותה פה.

הערות:
השיחה התבצעה בשעה 17:48 ונמשכה 8 דקות ו 7 שניות.
בנוסף אני לקוח של חברת סלקום אלוהים למה אין לי תקציב כרגע לOpenMoko אני עם מכשיר דור ראשון.

10 תגובות:

  1. לפי חוק הספאם החדש אתה יכול לתבוע אותם גם על טלמרקטינג. החוק קובע פיצוי אוטומטי (כלומר ללא הוכחת נזק) של 1000 שח על כל פעם שהתקשרו/שלחו דוא"ל/ס.מ.ס מבלי שאישרת להם מראש. פשוט פונים לבית משפט שלום באזורך מבקשים טופס וממלאים. בהצלחה

    השבמחק
  2. לפי חוק הספאם החדש אתה יכול לתבוע אותם גם על טלמרקטינג. החוק קובע פיצוי אוטומטי (כלומר ללא הוכחת נזק) של 1000 שח על כל פעם שהתקשרו/שלחו דוא"ל/ס.מ.ס מבלי שאישרת להם מראש. פשוט פונים לבית משפט שלום באזורך מבקשים טופס וממלאים. בהצלחה

    השבמחק
  3. אני יותר ממבין אותך...
    אבל בתקופה שהציקו לי,וניסו למכור ל תוכניות\מבצעים סלולריים,(ואין לי בעיה עם זה,כל עוד זה במינון מתקבל על הדעת,וכשיש לי זמן להקשיב להם...ולא...זה לא הרבה מדי,
    אין לי בעיה,ועוד משהו,אני לא חסוי,אבל מצד שני לא מפריעים לי יותר מדי שיחות כאלו.
    אני מבקש (יחד עם הנציג,מי שזה לא יהיה) לעלות מה שקיים אצלי בחבילות,מול מה שהוא מנסה למכור...
    הולך?סבבה
    (אגב,אם יש לו גישה למערכת המחשוב,והוא משווה,כמו שאני מבקש בהמשך,זה הופך אותו לנציג החברה,ולא סתם איזה נציג טלמרקטינג הזוי)
    ואז אני אומר לו כזה,תסתכל,יש לך משהו יותר אטרקטיבי ממה שיש לי כרגע?
    בדגש על התנאי שעדכון ל א ישנה את מה שכבר קיים,בד"כ UPDATE במערכת אפשר לעשות,UNDO למה שהיה קודם הרבה יותר קשה,משום שהתוכניות הישנות שלי לא קיימות במערכת יותר,אז אם מסירים,לא ניתן להחזיר....
    אם הוא מצא משהו כזה,אני שמח לשמוע,בשנה האחרונה לא היו כאלו,לכן אמרתי להם,עד שלא יהיה משהו מעניין אל תפריעו לי.
    כשאני צריך מהם שירות,אני יודע להגיע אליהם,וגם שם כשמנסים למכור משהו לא נחוץ,אני פועל בשיטה שצוינה לעיל.

    השבמחק
  4. ועוד נקודה למחשבה:
    הכל בסדר כאשר אתה נמצא באיזור עם WIFI
    או חיבור רשת רגיל
    אבל מה קורה כשאין לך כזה?
    עדיין תצטרך להפעיל מודם סלולרי כלשהו,שישב על קו סלולרי כלשהו,של חברה סלולרית לא?
    כך שעדיין תצטרך כרטיסן כלשהו ואת האוטובוס שלו,רק שבמקום אוטובוס של חברה א,יהיה של חברה ב,או ג.
    זה הכל...

    השבמחק
  5. נחזור לנושא הכיסוי ..
    מה לעשות שחברות הסלולר לא ממש מכסות (בשלושת הדורות) את כל הארץ ולא פעם ולא פעמים אתה מוצא את עצמך עובר לרשת דור 1 בשביל להוציא שיחה האם אז ישנה לי משהוא ? בשביל מקרים כאלה אני יכול להרשות לעצמי קו ביגטוק/טולקמן וכן הלאה וגם אז לבצע שיחה חוזרת (אתה מתקשר למספר מנתק והוא מחייג אליך). עדיין זה יהיה יותר זול ונוח.

    השבמחק
  6. טוב יש נושא חדש ,
    התקבל אצלי טלפון מנציגת שירות שהבטיחה כי הבעיה לא תחזור על עצמה אני אפוצה ולא יהיו עוד שיחות להציע לי מבצעים מהחברה ,תגובתה לבעיה שפונים אלי מסלקום בשביל לעבור לסלקום היתה תמהון .. טוב נקווה שזה פאק של קבלן משנה כלשהוא.

    לא עברו יומים ואני מקבל טלפון מסלקום שמציא לי לבחור בחבילת הסמס שלהם , למה אני לא מאמין לנציגי שירות ?

    השבמחק
  7. היי,

    נתקלתי בדיוק באותה בעיה, כבר קרוב לשנה כל חודש וחצי - חודשיים כמו שעון שווייצרי מתקשרים אליי ממספר חסוי ומציעים לי מבצע של סלקום לקהל הרוסי. מבחינתי זו פשוט הטרדה. מעולם לא הייתי לקוחה של סלקום ומעולם לא הסכמתי לקבל מהם פרסומות או מבצעים, במיוחד לא לאחר יציאת חוק הספאם. בפעמים הראשונות ביקשתי שיורידו אותי מהרשימות שלהם, זה לא עזר, בפעמים הבאות כשלחצתי לקבל את המנהל ניתקו לי בפרצוף, בספטמבר פניתי לסלקום והם אמרו שיעבירו את המספר שלי למחלקת הביטחון שלהם ככה שלא יתקשרו אליי יותר, בנובמבר התקשרו שוב ויום אחרי זה הגשתי תלונה במשטרה על הטרדה, שבוע שעבר התקשרו שוב... אני כבר ממש אובדת עצות... אני הולכת השבוע ללחוץ על המשטרה שיבררו לי מי הבעלים של הקו החסוי כדי להגיש תביעה, אם מישהו ירצה להצטרף לתביעה ייצוגית אז בכיף תפרסמו פה פוסט.
    בכל מקרה בוריס אני רוצה לוודא, לפי דעתך מי שהתקשרו אלייך אכן היו סלקום (או קבלני משנה) ולא נוכלים או משהו, נכון? ככה או ככה יש מקום לתביעה, פשוט נגד סלקום יש מצב שזה יכול להיות יותר עסיסי ואפשר יהיה לערב את התקשורת, אולי אז הם יבינו את הרמז ויפסיקו להתקשר אליי...

    השבמחק
  8. עד כמה שאני יודע הם עובדי סלקום, בכל פנייה של החברה עלי הם מזדהים ובעלי גישה לפרטי החשבון שלי.

    השבמחק
  9. הצילו! כתבתי תגובה ארוכה שלמה שנמחקה
    בכל אופן אקצר שאני כבר מעל שנה מוטרדת על ידי אותם נציגי "סלקום לקהל דוברי רוסית" על בסיס שבועי ואף יותר.
    אשמח מאד לדעת אם למישהו כאן היו הצלחות בלהטר מהם.
    :'(

    השבמחק
  10. הצילו! כתבתי תגובה ארוכה שלמה שנמחקה
    בכל אופן אקצר שאני כבר מעל שנה מוטרדת על ידי אותם נציגי "סלקום לקהל דוברי רוסית" על בסיס שבועי ואף יותר.
    אשמח מאד לדעת אם למישהו כאן היו הצלחות בלהטר מהם.
    :'(

    השבמחק