יום שני, יוני 29, 2009

תיבת מייל ובתמורה ויתור על זכויותיכם

עברה כחצי שנה שקיבלתי דוא"ל לתיבת הדואר הראשית שלי דרך המכללה אמרתי הגיע הזמן לבדוק את הנושא.
קודם כל גילתי ששרת לא נגיש יותר (post.sce.ac.il) מהסיבה הפשוטה שמישהוא פשוט שכח לעדכן את שרתי הDNS.
טוב גיגול עזרה של צפריר (ב #linux-il) ועוד מספר מדריכים ומצאתי איך להגיע לשרת ... ואז מה ? השרת בכלל לא מרשה לי להתחבר
אין כמו גיגול טוב בשביל למצוא עוד תוכניות עם עוד יתרונות.
אכשיו למדתי את השימוש המעניין של host -t mx וקצת יותר על nslookup.

זה היה קטע ממש מעצבן כי במערכות של המכללה מופיע הכתובת ההיא.
התחלתי לחפש ולעבור ואז גיליתי שהמוסד העביר את ניהול כתובת הדואר לחברה כלשהיא בחול , אני כבר לא מדבר על זה שזו היא חוצפה להעביר את הנתונים הללו (תיבות הדואל ) ללא אישור מפורש שלנו (כי אם הייתי יודע לעולם לא הייתי משתמש בתיבה ההיא).
ניכנסתי לאתר ואז אני רואה את כפתור ה"האני מאשר" מכיון שאני לא מאמין לאף אחד בטוב הלב בחרתי לקרוא את הרישיון ונחשו מה היתה תשובתי הסופית.
שנתחיל (שני מסמכים הצהרת פרטיות וחוזה )
אולם לאחר מעבר רציני על ההסכם אני מבין שלא
אני ולא אף מפתח אחר יכול להסכים לתנאי השימוש.

בעקבות זאת התחלתי התכתבות עם תמיכת המחשוב אצלנו אני משאיר פה את המייל האחרון ששלחתי :

רמי שלום ,

שים לב שהאתר שהפנת אותי אליו הוא אתר של חברה חיצונית שברגע הכניסה מחייבת אותך בחוזה (יש לאשר שאתה מסכים לחוזה).

אולם במעבר על החוזה ישנם סעיפים רבים להם אינני מסכים (כמו למשל העברת זכויות או התחייבות לעבודה ע"פ הצרכים העסקים של החברה (קרי Microsoft ) פרק 4).
אינני מסכים למרבית הסעיפים המסיבה הפשוטה שהם מגבילים את חירותי האזרחית והעיסקית (אני עובד כאיש פיתוח תוכנה).
לדוגמה אין שום סיבה שאני אוותר על הזכות להשתמש בתוכנות צד שלישי (מסיבה הפשוטה שהם נוחות יותר , ואין פיתרון אחר למי שמשתמש במערכות הפעלה שונות מזו של החברה).
או לחילופין שאני צריך לעבוד לפי כללי ההתנהגות שנהוגים בחברה והוראות שהחברה מפרסמת (פרק 3 בחוזה).

כמו כן נתון כי החברה בעלת הזכות להפיר את זכויתי הקנייניות (פרק 9 לחוזה) כמו קיימת הכרזה כי החברה רשאית לאסוף עלי פרטים ואף לגשת לפרטי האישיים (פרק 10 לחוזה) לשם הצורך העיסקי של החברה (קרי Microsoft) .
כמו כן יש הוראה כי ניתן האישור להעביר את המידע האישי שלי לגורם שלישי במדינות זרות ( פרק 10).
במהלך החוזה ישנה התייחסות לאישור להתקין במחשבי תוכנות צד שלישי (פרק 11) וע"פ החוזה אסור לי לבדוק מה החברה תתקין לי במחשב האישי שלי.
החוזה מציין בפירוש כי עלי להתחייב לחוקים האמריקאים כמו כן ישנה התייחסות להפעלת אמצעי DRM .
כמו כן החוזה מראה כי כל האחריות היא עלי (פרק 21).

כפי שאתה מבין החוזה הינו חוזה שאיננו מתאים ואינני מסכים לו , שים לב שלא היה חוזה כזה בעת ההרשמה למכללה או באת שימוש בשרת הדואל של המכללה.

בתשובה קיבלתי :

תיכנס לאתר של המכללה

ותבחר לסטודנט > דואר אלקטרוני

אם אתה לא מסתדר תתקשר אלי

אתם מבינים לפעמים התמיכה לא בדיוק רוצה להקשיב לאנשים.
עידכון -
היום (8.7) שלחתי מייל לאחראית המחשוב והבעיה נפתרה (המייל שלי הועבר לgmail) חסל סדר חשבון הlive.

כמו מתברר שלפחות בדפדפן מסויים יש נעילה לספק מסויים (ותודה לליאור קפלן).
גם vendor lock גם השתלתות על הזכויות שלנו , גם פגיעה בפרטיות שלנו נשאלת השאלה למה ?
לפחות שתציעו איזו שהיא הצפנה עבורנו (כלומר שהדואר שנישלח למשתמשים יוצפן עבורם).

מצד שני האם ליאור מסכים לתנאי הרישוי ? ;-)

בעוד המצב בסמי שמעון טוב מבר אילן בנושא (כי יש העברת הודעות גם למקום אחר) עדיין לדעתי מדובר ביזבוז הכספים שאנו משלמים מהסיבה הפשוטה שקיימים כבר מספר
שרתי דואל במכללה שמריצים postfix
שרתים שלא מנוהלים (מורדמים).
והוספה היחדיה שצריך לעשות עליהם היא שימוש בcurior לדוגמה.

משום אני בטוח שכמעט בכל מוסד אקדמי קיים לפחות שרת דואר אחד שיכול לטפל בנושאים בן אם זה exim או postfix אבל אלוהים למה להעביר את הניהול לחברה חיצונית ?

אינני שואל בנושא של קוד פתוח או קוד סגור , זה באמת לא משנה איזו תוכנה תשמשו אבל עדיף שזה יהיה קוד פתוח :-)
אין זה משנה אם ידובר על שרת Kolab או Exchange גם ל Citadel מדובר פה על העובדה כי ישנה חברה שהיא צד שלישי שמקבלת גישה לפרטים של הסטודנטים מקבלת את כל תעבורת המיילים של הסטודנט , ואין הגדרה כי השרתים יהיו תחת הדין הישראלי (לפחות לא בחוזה).

בכל מקרה אני מאמין כי במצב כזה זכויותי כאיש פיתוח נפגעות (מפני סעיפי האי תחרות הפזורים בחוזה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה