יום רביעי, אפריל 15, 2009

מעניין איך בוחרים מערכת CRM לאקדמיה

איזה אושר איזה כיף יש מערכת חדשה באקדמיה (מכלול 2000 של חברת ראשים) -
חסל סדר הבעיות הידועת במערכת הHigh-Learn והמשל"ס.

אני בטוח שאם מוסד אקדמי בחר מערכת ,אז המוסד בדק מספר דברים בסיסים:
המערכת תוכל לעבוד בדפדפנים אחרים , הרי בטוח שהמערכת נבדקה ונעשה עלייה QA בסיסי (כמו למשל לבדוק את האפשרויות שהן באמת עובדות).
האמנם ?!

תקראו לי בנאדם מוזר , תגידו שאני פריק אבל אני באמת מצפה ממערכת שאמורה לתת מענה לסטודנטים שתעבוד לפי סטנדרטים , אם לא לעבוד לפי סטדנרטים אז לפחות לעבוד בעוד דפדפנים פופלארים יחסית (אולי איזה דפדפן בשם פיירפוקס אולי בדיקה עם דפדפן מבוסס WebKit ) - במילים אחרות שסטודנטים יוכלו באמת להשתמש במערכת , עזבו סטנדרטים שהמערכת פשוט תעבוד.

ולא אם המערכת לא רצה בגלל באג/ המשתמש צריך להחליף מערכת הפעלה או מחשב זה אומר דבר אחד בלבד המערכת איננה שמישה.

אני כבר מכיר את התשובה שאני בטוח אקבל , המערכת כתובה בטכנולגיה של חברת מייקרוסופט -
צר לי לאכזב אבל שימוש בטכנולגיה איננו אומר שלא ניתן להשתמש במוצרים במערכות אחרות (לדוגמה בפיירפוקס) עובדתית אתר מייקרוספט העולמי עובד מצויין בדפדפנים המתחרה.

לא מדובר על מגבלה של טכנלוגיה מדובר על מגבלה מסוג אחר ...

בעבר כאשר פניתי למכללה ואף הצעתי פתרונות (כמו תיקוני קוד בסיסים) קיבלתי תשובה מאוד מעניינת "אני מוזמן להגיע למכללה ולהשתמש במחשבי המכללה" לא ידעתי עם לצחוק או לבכות הרי מדובר במכללה להנדסה והפתרון שניתן לא מכבד לא הנדסה ולא מכללה.

צר לי לאכזב אבל הפתרון שאתם מציעים איננו פתרון מעשי ואף אינו ראוי להצעה , מה שבפועל נאמר בפתרון כזה יש בעיה באתר ולנו לא אכפת מזה .

ניכנסתי לתומי לאתר (מערכת המכלול) ואפילו לפני שהתחברתי גיליתי כי הקישורים של הקבצים לא מוצגים נכון :
לדוגמה הקישור הבא מפנה לכתובת לא קיימת .
בקצרה לא ניתן להוריד את הקבצים שהמוסד רוצה לפרסם בצורה שאיננה כרוכה בניסיון של שינוי הכתובת.
נשאלת השאלה האם מדובר בסוג של מערכת של שגר ושכח ?
אינני יודע עד כמה קשה לבדוק שהקבצים שאתם מציעים להוריד ניתנים להורדה ?! אבל האמת אני די בטוח שלמזכירה/ טכנאי שהתבקש לפרסם את ההודעה את היכולת / רצון לשנות תקלה אחרת הדבר היה מטופל די מזמן.

אני רוצה להתחבר ומה אני רואה ? האתר איננו https טוב למה אני מצפה שהתעבורה תיהיה מאובטחת (?!) זה לא שאנחנו שולחים את מספרי תעודות הזהות שלנו ביחד עם שם המשתמש והסיסמה ב plain text , זה לא שכל אתר שמכבד את עצמו משתמש ב SSL בעצם רגע כל אתר שמבצע authentication שאני מכיר משתמש ב SSL .
זה לא שיש באתר אפשרות לצפות בכל הנתונים של כל סטודנט כתובות מגורים / העברות כספים / מספרי תעודות זהות שמות פרטיים ושמות משפחה (לפי מה שהבנתי אפשר איכשהוא גם לגשת למספרי רישיון הרכב אבל אני לא זוכר איך).
בעצם למה אני מופתע מדובר על אתר של מוסד אקדמי מוביל ...

האם המוסד שכח כי היא צריך לעמוד בחוקי מדינת ישראל ?
מצד שני אינני יודע שאמונה שאף אחד לא ינסה לאסוף את הנתונים נחשבת כהגנה מספקת על מאגר המידע.

לאחר התחברות למערכת הכיף האמיתי מתחיל - אני די בטוח שלמתכנת שכתב היו כוונות טובות כאשר הוא שם קוד VB על צד הלקוח. הבעיה היא שחלקים גדולים מהדף פשוט לא יעבדו אצל אנשים שאין להם אפשרות להריץ VB (למעשה כל מה שלא וינדוס לא מסוגל לעבוד עם זה) משום מה בנקודה הזאת אני מתחיל להתגעגע למערכת המשל"ס שגם היא איננה עובדת אולם לפחות בשבילה נכתבו מספיק סקריפטים על מנת שניתן יהיה להשתמש בה.

טוב נתחיל ממערכת השעות לסטודנט האם תעבוד בדפדפן פיירפוקס על גבי לינוקס ?
הבנתם נכון זה לא .. בוא נראה מה תוכן הדף אומר :



<script LANGUAGE="VBScript">
sub NewOpenSubMenu(k)

dim StdMenu
dim StdSub
dim sLoop
dim i
set StdMenu = window.document.getElementById("a" + k)

set StdSub = window.document.getElementById("sub" + k)

'set HoToShowIrur =

StdMenu.style.backgroundColor=colorTypeOver.currentStyle.backgroundColor

StdSub.style.left = StdMenu.offsetLeft
StdSub.style.width = StdMenu.offsetWidth
StdSub.style.top = StdMenu.offsetHeight + 29

'
הסתרה של תפריטי משנה
window.document.getElementById("subhat").style.display = "none"

'window.document.getElementById("subhovot").style.display = "none"
window.document.getElementById("submsg").style.display = "none"
If Not (window.document.getElementById("subDeg") Is Nothing) Then
window.document.getElementById("subDeg").style.display = "none"
end if
'
if HoToShowIrur <> "true" then
window.document.getElementById("subMapeal").style.display = "none"

'end if
window.document.getElementById("subMmalgot").style.display = "none"
window.document.getElementById("subTsls").style.display = "none"

'
תצוגה של התפריט הנבחר
StdSub.style.display = "block"
end sub

'שינוי צבע תפריט ראשי
sub nEmouseover(k)
dim Std
set Std = window.document.getElementById("a" & k)
Std.style.backgroundColor=colorTypeOver.currentStyle.backgroundColor
end sub

sub nEmouseout(k)
dim Std
set Std = window.document.getElementById("a" & k)
Std.style.backgroundColor=colorType.currentStyle.backgroundColor
end sub

'
תפריט משני
sub nmouseoversub(k)

dim Std
set Std = window.document.getElementById("a" & k)

Std.style.backgroundColor=colorTypeOver.currentStyle.backgroundColor
end sub

sub nmouseoutsub(k)
dim Std
set Std = window.document.getElementById("a" & k)

Std.style.backgroundColor=colorType.currentStyle.backgroundColor
end sub

'מציג הודעה לפני פתיחת חלון לתשלום
function OpWinTsl(tnu,thm,schum)
tslsServices.style.display = "block"
TslsschumText.innerText = "יש לשלם תמורת שרות זה סך של " + schum + " ש''ח"
tslsServicesValue.value = tnu + "~" + thm + "~" + schum
end function
'
פותח חלון לתשלום
function Go_To_Hiuv()

if
tslsServicesValue.value <> "" then
ssplit = split(tslsServicesValue.value,"~")

'window.open "../hiuv/hiuv_internet.asp?tnu=" + ssplit(0) + "&thm=" + ssplit(1) + "&schum=" + ssplit(2) + "&sugTshlum=4" + "","_blank","toolbar=no,status=no,menubar=no,location=no,resizable=yes"
window.open "../hiuv/Gv_TslsFrm.asp","_blank","toolbar=no,status=no,menubar=no,location=no,resizable=yes"
end if
end function

function closeOpWinTsl()
tslsServices.style.display = "none"
end function
</script>



לא אתם לא טועים מדובר בקוד VB בצד הלקוח שוב פעם .
אם יבוא יום ואיזו שהיא מזכירה/ עובד QA רמה ט יכנס לאתר ע"ג מערכת הפעלה וינדוס הוא לא יראה בעיה , בשביל לבדוק את זה צריך להשתמש במערכת שהיא לא וינדוס.

זה לא שיש בעייה במערכת הפעלה יש בעייה בקוד (לא יודע למה אבל ישר נזכרתי באולמות ורסאי - אני מדבר על החפפנות הישראלית המצוייה).

טוב בסדר אז אי אפשר לראות שעות אולי אפשר להרשם לקורסים ?
ניכנס לדף האחראי להרשמה ומה אנו מגלים ? שוב פעם לא עובד במערכת הפעלה שאיננה וינדוס.
האם אפשר לראות פה איזה שהיא מחזוריות ?!

טוב נבחר את "שיעורים שלי" בכותרת הדף קיימת טבלה המייעצת לנו כי ניתן לראות מידע נוסף:
לרשימה מלאה של השיעורים המתאימים למבנה הלימודים לשנת תשסט
הקישור ממש קורץ לעין ואני לוחץ עליו בשביל להבין אולי יש עוד משהוא שאני יכול להשתמש בו.
אני רואה לפני כי קיימת רשימה ארוכה של קורסים ואפשרות לבחור(?) ממספר דפים , בשימחה אני מתחיל לנסות לדפדף ואני רואה שבאמת הצבע של המספר משתנה אבל שאר הנתונים במסך לא , אולי המתכנת ניסה להראות שהוא יודע להחליף צבע ? אני לא רואה בזה אי אלו שימושים (בשינוי הצבע).
אני רואה שישנה טבלת חיפוש בצד שמאל של המסך ומנסה אותה , אני בטוח שכבר קיבלתם את הרעיון אין פשוט זה לא עובד.

טוב אולי יש עתיד באפשרויות הבאות:
בוא ננסה לראות אילו מטלות / הרצאות יש לכל שיעור הדף נטען ו ..

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: '[undefined]'

/michlol2000/asp/mida_head.asp, line 24


לא לטעינו למישהוא יש פה בעיות רציניות לבדוק קוד.
הלאה טעינה מחדש -

אני בטוח שלאנשים שכתבו היו ממש כוונות טובות אבל גם פה מדובר על קוד שנכתב (בצד הלקוח) נחשו באיזו שפה ..
איך ידעתם ב VB וכמובן שלי אין שום דרך להשתמש (פרט מלהתחיל להבין איך המערכת עובדת לעבור על הקוד ואולי לשנות דברים בשביל שהיא תעבוד).

אני פתוח את firebug ואז מתחיל לצחוק :

<meta content="Microsoft Visual Studio 6.0" name="GENERATOR"/>
<meta content="text/html;charset=windows-1255" http-equiv="Content-Type"/>

למה אני בכלל מופתע מהאתר ? זה לא שהוא נוצר בתוכנה ארכאית , זה לא שהקוד בנוי בצורה שאיננה אופטימלית ,
זו היא הצורה בה האתר בנוי ללא מחשבה (או לפחות זו ההרגשה המקבלת ) או לפחות ללא תיכנון ראוי.
במבט מהיר ניתן לראות שאפילו בקוד הHTML ישנן טעויות גורליות (שבדיקה פשוטה מציגה) .
לאחר מספר בדיקות ויתרתי , כל פעולה שאני מנסה לעשות פשוט לא עובדת .

לא יודע למה המערכת "מכלול 2000" נבחרה מדוע משתמשים בה ? אם כמעט שום פעולה לא עובדת בה.
אם הקוד בצד הלקוח כתוב ב VB (מה שאומר שלא ממש ניתן להשתמש במערכות שאינן וינדוס) למרות שבירור רואים שקיימים קטעי קוד בJava script (שהוא לפחות כן ירוץ עם ישתמשו בו נכון )
האמת אני לא באמת יודע אם כל וינדוס יודע להתמודד עם ה VB הזוועתי שכתוב שם.

משום מה הפרוייקט נראה כאילו נכתב ע"י תיכוניסט שעבד בחופש בלכתוב קצת VB (לא נורא יש לו עתיד) אבל זו לא מערכת שמוסד אקדמי שמכבד את עצמו ראוי להשתמש בה.

אני בטוח שיחסית מהר אנשים (סטודנטים) יכתבו תיקוני קוד לאתר (כלומר קוד צד שלישי שיתמשק מול האתר) אבל זה אינו פתרון , זו פשוט בדיחה.
אז אולי יש עתיד לאתר בצורת אסופת סקריפטים שתחליף אותו ?..

5 תגובות:

  1. שלחתי +צילום מסך לחברת ראשים.
    עדיין מחכה לתשובה.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. בעקבות הפוסט התחיל דיון ברשימת התפוצה של סמי שמעון
    הדיון ברשימת התפוצה

    השבמחק
  4. בוריס שלום,
    ככלל, אתה צודק. רק שני דברים:
    א. הפעלת פרוטוקול HTTPS הוא עניין של מדיניות הארגון ואיננו קשור לאפליקציה זו או אחרת. בהחלט מומלץ להפעיל פרוטוקול כזה.
    ב. אכן מדובר במערכת שנכתבה בטכנולוגיה מיושנת, בת כ 9 שנים. גרסא חדשה של המערכת עתידה להיכנס לייצור לקראת יולי 2009, מדובר מערכת שפותחה ב .NET בסטנדרטים מתקדמים ותאפשר גלישה בכל הדפדפנים הנפוצים. אני מודה לך על ההערות ששלחת לנו.

    השבמחק
  5. רון ,
    אני באמת מקווה שהמערכת החדשה תכתב לפי הסטנדרט (w3c) ואפילו באמת תעבוד ,
    שתבדק על עוד מערכת הפעלה חוץ מוינדוס (לינוקס , מאק וכו' ) רק בשביל לשלול טעות מתכנת כמו כתיבה בVB (שלא יעבוד במערכת הפעלה אחרות).

    השבמחק