יום שבת, נובמבר 22, 2008

לפתח בשביל Iphone ...

חשקה נפשי בפיתוח אפליקצייה לטלפון סלולרי.
בהתחלה רציתי (והאמת אני עדיין רוצה) לפתח עבור FreeRunner ואפילו נרשמתי לרשימת המתנה של קנייה.

אבל אני מתחיל לחשוש שאם לא יקום יבואן בארץ כל העבודה של דורון אופק תלך @#%@% (כי לאנשים לא יהיה את המכשיר בארץ) ולא יהיה שוק למכשירים.

דורון רמז עבה ביותר ...

ידעתי שApple חברה קצת קשה בנושא הפתיחות אבל האמת לא ממש ציפיתי לבאה מולי.
החלטתי שאני רוצה לעבוד By the book להוריד sdk רישמי ולהתחיל לעבוד לכן ניכנסתי לאתר (נירשמתי ) והתחלתי לחפש איך מקבלים את הסביבה.

אין מה להגיד Apple יודעים לעצב ממשק משתמש נוח במכשירים שלהם אבל באתר ? חפרתי בכל האתר ולא הצלחתי למצוא אפשרות SDK למערכת שאיננה Mac לא שיש לי משהוא נגד זה פשוט אין לי Mac.

ככל שהחיפוש התעמק הבנתי לאט לאט שאין ממש אפשרות לפתח על מערכת שאיננה מאק (שלא בשימוש ב Jail brake לדומיו).

מה רבה הייתה אכזבתי למצוא מאמרים שלא ממש ניתן לפתח תוכנה חופשית ל iphone.
מה עוד עדיין לא הצלחתי למצוא SDK ודרך רישמית (כזאת שתאושר להכנסה ל apple store).
כלומר אתה צריך לקבל את ברכת Apple לפיתוח תוכנה עבור המכשיר שלהם.
עם לא הבנתם צריך לשלם 99 דולר בשביל חתימה (חשבתי שעניין הברכות קיים רק בפוליטקיה)

טוב תודה לאל על בלוגרים ופורומים מצאתי איזה מדריך של IBM איך לפתח (עוד לא יצא לי להרשם ל IBM ... )
המדריך מאפיין ומסביר את הצעדים לשימוש בכלים חופשיים לפיתוח על המכשיר.

בדקתי והורדתי את המדריך ולאחר קריאה של המסמך וקריאה של המסמך של Apple (הסכם) לא יתאפשר העלה של קוד שפותח בצורה זו ל Apple store.

העניין נופל גם על פיתוח ב ToolChain כזה או אחר (כל דבר שאיננו רשמי ).
ע"פ הבנתי כל פיתוח שלא נחתם ע"י Apple לא יתאפשר העלתו לApple Store אמנם נכון שיהיה אפשר להפיץ את התוכנה (חופשית או לא ).
אבל בכל עידכון אבטחה , שידרוג תוכנה תיקון כל המידע ילך פארש.
בנוסף שימוש ב Jail Brake מבטל את האחריות המכשיר.

בנוסף מעניין הפן המשפטי של הצטרפות לתוכנית המפתחים של Apple ואז שימוש בפתרונות קוד פתוח (מצריך קריאה של הסכם ההצטרפות).

פיתוח לא רשמי

לאחר שלוש ימי חיפושים המון שאלות ב #iphone וקריאה של מספר רב של תכתובות הבנתי.
כנראה שאפל למדו מהרבנות הראשית לישראל כי אני פשוט לא מבין למה לכל השדים צריך להקשות כלכך על מפתחים לעתיד למוצר שלך .

לבסוף נשאלת השאלה האם שווה לפתח לשוק שלא רוצה שתיכנס עליו ?
מבחינה עקרונית הייתי מעדיף שלא להכנס מבחינה עיסקית ולקידום קוד פתוח אני לא יודע... (ופה צריך אנשים טובים ממני שיענו על זה).

9 תגובות:

  1. תודה על הקישור למאמר ב-linux.com. הוספתי אותו ואת הקישור לרשומת הבלוג שלך דף שלי נגד אפל.

    ובחזרה ל-iPhone: עזוב אותך משטויות! ‎אפל היא חברה מרושעת שגרועה יותר ממיקרוסופט (כפי שתוכל לקרוא בדף שלי), ורצוי שלא תקדם את המוצרים שלהם או תבקש את עזרתם. ה-SDK של ה-iPhone זמין רק ל-Mac OS X, וגם כל ישום של ה-iPhone דורש אישור מפורש של אפל, כך שלא בטוח שגם אחרי ששילמת את הכסף ועמלת על התוכנה, הוא יתקבל.

    יש מספיק פלאפונים המאפשרים תכנות אפליקציות ב-Java ME או ב-SDKים אחרים עם זמינות טובה יותר, כך שאתה לא צריך את הטובות של אפל.

    השבמחק
  2. שלומי הבעיה הגדולה שאפל מחזיקה בשוק די גדול (כמות המכשירים גדולה מכמות המחשבים הניידים שנמכרים ונשראים עם לינוקס).

    השבמחק
  3. "שלומי הבעיה הגדולה שאפל מחזיקה בשוק די גדול (כמות המכשירים גדולה מכמות המחשבים הניידים שנמכרים ונשראים עם לינוקס)."

    אז? זה עדיין לא גורע מרשעותם. נכון שלאפל יש שוק גדול, אבל גם למיקרוסופט יש. אני לא טוען שלא צריך לכתוב תוכנות שלא רצות גם על מערכות ההפעלה של אפל (אפשרי בהחלט עם כתיבת קוד פורטבילי ושימוש בספריות המתאימות.

    אבל האייפון הוא פלטפורמה סגורה ומסוגרת, שקשה מאוד לפתח בשבילה באופן נוח. במקרה הגרוע, אחרי שהשקעת כסף ומאמץ רבים, הרי שאפל תדחה את הישום שלך. במקרה הטוב, אתה תעזור לאפל לקדם את האייפון, שזה גם גרוע.

    אז צריך לומר להם לא תודה. אם אתה רוצה אתה יכול לכתוב את הישום שלך בתור אתר (תוך שימוש ב-HTML, JavaScript, AJAX וכו) ואם אתה יודע מה אתה עושה, הוא ירוץ גם בספארי באייפון (וגם בטלפונים ניידים עם דפדפנים אחרים).

    השבמחק
  4. וכדי להוסיף שמן למדורה, עוד אודות המדיניות השרירותית של אפל. מדהים שיש אנשים שמוכנים לבלוע כל מה שמוכרים להם כל עוד האריזה יפה:
    App Store Lessons: Try and try again

    השבמחק
  5. שלום. באמת שאין לי שום כוונה להוסיף עוד שמן למדורה אבל אחרי ששיחקתי עם מספר יישומי iPhone ברצוני לשאול איך עם כזאת "מדיניות טרור" מצד אפל הם הצליחו להגיע למוצר כ"כ מלוטש ומושלם? הלקוח הסופי פשוט מתמוגג, הלא כך?

    השבמחק
  6. מתמוגג זו הסחפות (מספיק לקרוא על בעיות חיבור 3G שהיו), אך זה לא משנה. מספיק לצטט את תומאס ג'פרסון (במקום חרות, שים נוחות):

    "מי שמקריב חרויות עבור מעט בטחון זמני (או בטיחות) לא מגיע לו לא בטחון ולא חירות"

    השבמחק
  7. כמובן שהכוונה בתגובה הקודמת היא להחליף "בטחון זמני" בנוחות, לא את החירות עצמה :-/

    השבמחק
  8. היי בוריס ..

    1. קיבלתי את הרמז .. :-)
    יש בעיות או שאלות ונושאים שונים שאני לא יכול להיכנס אליהם במקום ציבורי , בלי ספק , יש התקדמות בנושא .. אני רק מקווה שאכן אפשר יהיה לעבור את כל המשוכות.
    2. אנחנו עושים הכל על מנת לנסות ולעבור אותן .
    3. ראיתי את המייל שלך, אני עדיין לא הספקתי לענות עליו - שוב בעיות של זמן ..
    4. אפשר לפתח ל OM גם ללא מכשיר - כך גם אני התחלתי .. מתקינים על המחשב סימולטור (שאני עובד איתו עד היום ) ומתחילים לעבוד .. אין ספק שכל אחד ירצה לראות איך האפליקציה שלו מתנהגת על המכשיר , ואני אשמח לתת לאנשים לבדוק את האפ' שלהם על המכשיר שלי .

    5. כמו הכותבים לפניי , גם לי יש בעיה מאד גדולה עם אפל והמדיניות שלה

    6. אסף, לשאלתך, אפל , בשונה מחברות אחרות, מבינות כי ה UI הינו חלק חשוב מאד ביכולת של המוצר - חלק שאינו נפרד מהמוצר עצמו . ולכן הם משקיעים לא מעט בנושא של UI - ואכן ניתן לראות את התוצאות של ההשקעה שלהם.
    כדאי, לדעתי, להרבה חברות לאמץ מדיניות שכזו - כי כנראה שהיא מוכיחה את עצמה.
    (זה לא קשור לדעתי על המדיניות של החברה).

    - דורון

    השבמחק
  9. דורון, ה-UI מושקע כבר הסכמנו, ומה עם ה-OSX? ועשרות הסנסורים שמוטמעים בפנים?
    אז היו להם כמה באגים ברוחב הפס...
    לי באופן אישי אין את המכשיר הנל והייתי מעדיף מכשיר ANDROID כדי להגיע UNDER THE HOOD אבל לדעתי עדיין אין חלופה הולמת למשתמש התובעני.

    השבמחק